وبلاگ شخصی دلاور نجفی حاجی پور

مجوز شکار با کدام منطق !
نویسنده : دلاور نجفی حاجی پور - ساعت ٩:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٧/٢۸
 

    در خبری که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است ، آمده است :

 

اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در نظر دارد تعداد محدودی پروانه شکار آهو در منطقه حفاظت شده سرخ آباد (دشت سهرین) با قید قرعه صادر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، بر اساس اعلام مسؤولان، متقاضیان می‌توانند درخواست‌های خود را با به همراه داشتن مدارک لازم تا 30 مهر ماه به آدرس اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارسال کنند.

لازم به ذکر است شکارچیانی می‌توانند در این قرعه کشی شرکت کنند که دارای مجوز حمل سلاح معتبر گلوله زنی و دفترچه ویژه شکارچیان باشند.

همچنین متقاضیانی که از سال 1386 تاکنون موفق به اخذ پروانه شکار شده‌اند، مجاز به ثبت نام نیستند.

        افرادی که این منطقه را دیده و یا می شناسند به خوبی می دانند که این منطقه و حیات وحش غالب آن با انواع و اقسام تنش های محیطی روبرو هستند . توسعه زمین های کشاورزی ، شکار غیر مجاز و توسعه روستاهای مجاور باعث شده است تا جمعیت آهوان این ناحیه در معرض خطر قرار گیرند . حالا در میانه این همه مشکل با چه منطقی قرار است مجوز شکار هم صادر بشود ؟! همین چند روز پیش بود که زنده گیری غیر اصولی آهوان منطقه یک تلفات 57 درصدی به بار آورد ! اگر نمی توانیم کاری برای آهوان دشت سهرین زنجان انجام بدهیم حد اقل بیشتر از این آسیب پذیرشان نکنیم .


 
 
رئیس جمهور حتما بازدید کنند
نویسنده : دلاور نجفی حاجی پور - ساعت ٢:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٧/۱٩
 

       جناب آقای دکتر احمدی نژاد در چند سال گذشته نشان داده است که طرفدار حضور بی واسطه در عرصه های مختلف است . ایشان معتقد است که شخصا باید برخی موارد را مشاهده کند . به همین دلیل هم سفرهای استانی را طراحی و اجرا کرد . این موضوع فارغ از مشغله زیاد ایشان فی نفسه چیز خوبی است و رئیس جمهور ثابت کرده است که به این امر اعتقاد راسخ دارد . به دیدار سالمندان می رود . با پرستاران ملاقات می کند و همین دیروز با همیاران کوچک پلیس دیدار کرد .

     در طول پنج سال گذشته رئیس جمهور علی رغم اصرار مسولان سازمان حفاظت محیط زیست حاضر به بازدید از مناطق تحت مدیریت این سازمان نشده است . بنده می دانم حد اقل چند بار رئیس سابق سازمان این درخواست را از رئیس جمهور نمودند ولی ایشان نپذیرفتند . حال دلیلش چه بود نفهمیدیم . بعضی می گفتند موضوع برای رئیس جمهور اهمیتی ندارد  . برخی دیگر مدعی بودند که خانم دکتر جوادی توانائی متقاعد کردن ایشان را ندارد و ....اما از قرار معلوم علی رغم ارتباط خوب آقای محمدی زاده با رئیس جمهور باز هم داستان عدم بازدید ادامه دارد. توقع فعالان محیط زیست این است که رئیس جمهور برای یک بار هم که شده سری به این مناطق بزند ، پای درد دل محیط بانان بنشیند و ثابت کند که برای حفظ  محیط زیست ارزش قائل است . از آقای محمدی زاده هم انتظار می رود این موضوع را بطور جدی پیگیری نماید تا حتی به صورت نمادین هم که شده این مهم به انجام برسد و همه بدانند که رئیس جمهور حفاظت محیط زیست را کم اهمیت تر از سایر موضوعات کشوری نمی داند .


 
 
از مترو البرز تا انتقال آب خزر به سمنان !
نویسنده : دلاور نجفی حاجی پور - ساعت ٩:٢۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٧/۱٩
 

    هفته گذشته در خبر ها آمده بود که جناب آقای هاشمی رفسنجانی در جمعی گفته اند که به پسرش محسن که رئیس مترو تهران است سفارش کرده است تادر خصوص احداث تونلی از تهران تا شمال به منظور عبور مترو تهران - شمال مطالعه کنند ! اینکه آیا با وجود ارتفاعات بزرگ البرز این کار شدنی هست یا نه بحث دیگری است اما در همین اوضاع و احوال مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب از دستور جناب آقای احمدی نژاد برای انتقال سالانه 500 میلیون متر مکعب آب دریای خزر به استان سمنان خبر داد ! با توجه به ارتفاع پایین سطح آب دریای خزر نسبت به آب های آزاد قطعا نیازمند پمپاژ و تونل خواهیم بود . ظریفی می گفت آخر این چه کاری است که رشته کوه البرز را در دو نقطه سوراخ کنیم . یک تونل حفر می کنیم هم مترو آقای هاشمی عبور کند و هم لوله آب آقای احمدی نژاد ! البته این تونل 100 کیلومتری کی و چگونه احداث خواهد شد سوالی است که باید از وزیر راه پرسیده شود که در احداث تونل 6 کیلومتری بزرگراه تهران - شمال بدجوری گیر کرده است !


 
 
کلاه سر محیط زیست نگذارند !
نویسنده : دلاور نجفی حاجی پور - ساعت ٤:٢٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٧/۱۸
 

    این خبر را از سایت خبری تابناک بخوانید :

سیدحسین میرشفیع ، با تاکید بر اینکه جاده جنگل ابر به هیچ وجه ساخته نمی‌شود،‌ گفت: راه علی‌آباد - شاهرود که کمترین آسیب را به جنگل ابر برساند، احداث می‌شود.

معاون وزیر راه و ترابری اعلام کرد: با توجه به اینکه راه موجود جاده ابر ایمن نبوده و حجم عملیات اجرایی و تخریب محیط زیستی آن بالا است،‌ با محیط زیست به توافق رسیدیم که مسیر فعلی راه مناسبی برای احیا نیست و در حال مذاکره نهایی برای ساخت جاده علی‌آباد - شاهرود هستیم.

سیدحسین میرشفیع در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه جاده جنگل ابر به هیچ وجه ساخته نمی‌شود،‌ گفت: راه علی‌آباد - شاهرود که کمترین آسیب را به جنگل ابر برساند، احداث می‌شود.

وی گفت: مسیر جیپ‌رو موجود که از امتداد لوله‌های نفت و گاز می‌گذرد ایمنی مناسبی ندارد و مورد قبول وزارت راه نیست و همچنین با توجه به اینکه حجم عملیات اجرایی و تخریب محیط زیستی آن برای اصلاح شیب‌ها بیشتر است،‌ با محیط زیست به توافق رسیدیم که مسیر فعلی راه مناسبی برای احیا نیست و در حال مذاکره نهایی برای ساخت جاده علی‌آباد - شاهرود هستیم.

میرشفیع خاطرنشان کرد: طی دو - سه هفته آینده مسیر ساخت جاده علی‌آباد ـ شاهرود قطعی خواهد شد.

معاون وزیر راه و ترابری اظهار کرد: با توجه به اینکه جاده علی آباد - شاهرود باید از کنار جنگل ابر عبور کند، همگان تصور می‌کنند وزارت راه و ترابری کمر همت بسته تا جنگل‌ها را نابود کند که اصلا اینگونه نیست.

میرشفیع با اشاره به اینکه اتصال علی‌آباد استان گلستان به شاهرود استان سمنان مصوبه دولت در استان‌های سمنان و گلستان است که باید اجرا شود، تصریح کرد: وزارت راه و ترابری مصصم بر اجرای این مصوبه است و البته سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی نیز هماهنگی خوبی داشته‌اند که جاده با کمترین خسارت‌های زیست محیطی ساخته شود که بدین منظور مطالعات زیست محیطی وسیع‌تری انجام و تحویل سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دادیم که در حال بررسی است.

معاون وزیر راه و ترابری گفت: راه جدید با مسیرهای قبلی که خسارت جنگلی بیشتر داشت،‌ متفاوت است و مسیر جدیدی مشخص شده که کمترین خسارت را به منابع طبیعی و گونه‌های سرخ‌دار که مورد توجه بیشتر سازمان حفاظت محیط زیست بود، وارد ‌شود.

به گفته وی با تغییر مسیر و طراحی راه جدید از منطقه‌ای عبور خواهیم کرد که به گونه‌های سرخدار آسیبی نمی‌رسد.

میرشفیع گفت: برای ساخت این جاده با سازمان حفاظت محیط زیست توافق شده که جاده‌ای مناسب و ایمن با کمترین خسارات زیست محیطی ساخته شود.

گفتنی است: پیش از این قرار بود مسیر فعلی این جاده تعریض و اصلاح شود.

      ( واقعیت این است که کاری را که وزارت راه دنبال می کند به مراتب از کار قبلی اش خطرناک تر است . اینکه جاده ابر ساخته نمی شود فقط رد گم کردن خبری است . وزارت راه بنا دارد یک راه درجه یک روستائی را تبدیل به یک راه اصلی نماید که آسیب آه برای محیط زیست منطقه به مراتب بیش از پیش است .امیدوارم مسولان سازمان حفاظت محیط زیست متوجه مانور های وزارت راه باشند . )


 
 
یک خبر از جاده ابر
نویسنده : دلاور نجفی حاجی پور - ساعت ۱۱:۳٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٧/۱٤
 

     رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم گلستان : جاده جنگل ابر با اشکال فنی مواجه است.
     احمدی نژاد درباره پروژه جاده ابر گفت: دولت فقط یک مسئولیت ندارد و از سویی هم باید جاده را بسیازیم و هم باید محیط زیست و جنگل های منطقه را حفظ کنیم زیرا برخی از جنگلهای منطقه بکر و منحصر بفرد و مایه حیات و زیبایی است.

     وی یادآور شد: اکنون یک اشکال فنی در این طرح وجود دارد و یک اشکال فنی بین محیط زیست و راه وجود دارد و انشاء الله مشکل حل می شود، زیرا
وقتی دولت تصمیم گرفت، جاده ای بسازد، این مشکل رفع می شود.


 
 
چه غوغائی می شد اگر نجفی بود !
نویسنده : دلاور نجفی حاجی پور - ساعت ٢:۳۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٧/۱۳
 

       خبر خیلی معمولی منتشر شد . نه تجمعی نه اعتراضی و نه داد و فریادی ! اول خبر را به نقل از سبزپرس بخوانید :

  به گزارش سبزپرس، سازمان حفاظت محیط زیست که قصد داشت در استان‌های اردبیل و کردستان طرح تکثیر آهو در اسارت را اجرا کند،عملیات زنده‌گیری آهو در دشت «سهرین» را به اجرا گذاشت. اما این عملیات با تلفات 57درصدی آهوهای زنده‌گیری شده همراه بود.

   یک منبع آگاه در این باره به سبزپرس گفت که قرار بود 30 آهو از این دشت زنده‌گیری شوند که 20 آهو به استان اردبیل و 10 آهوی دیگر به استان کردستان منتقل شوند اما به دلیل «استفاده از روش سنتی زنده‌گیری وبه کار گرفتن تور برای گرفتن آهوها» گروه مجری عملیات تنها موفق به زنده‌گیری 14 آهو شد که 12 آهو از این تعداد نر بودند.

   این منبع آگاه همچنین از تلفات هشت آهو در اینعملیات خبر داد و گفت: «سه آهو در استان زنجان و در جریان عملیات زنده‌گیری از بین رفتند و پنج آهوی دیگر نیز پس از انتقال به استان‌ها جان دادند.»

   این اتفاق در حالی رخ داد که چندی پیش، استفان آستروفسکی از موسسه حیات وحش امریکا و یکی از متخصصان خبره در زمینه زنده‌گیری و انتقال حیات وحش در جهان با حضور در ایران اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی انتقال حیات‌وحش کرده بود.

   با این حال شنیده‌ها حاکی از آن است که علت ناموفق بودن عملیات انتقال این آهوها، استفاده از نیروهایی بدون اطلاعات کافی و آموزش ندیده و همچنین استفاده از روش‌های سنتی بوده است. 

       اگر این اتفاق زمان مدیریت اینجانب رخ می داد چه غوغائی که به پا نمی شد !  یکی می گفت آقا ایشان بی تجربه است . آن یکی می گفت زمین شناس است ! دیگری می فرمود اصلا طرح اشتباه است و .... اما حالا هیچ کس مقصر نیست جز آهو های بیچاره دشت سهرین !!!

 


 
 
حذف محیط زیست از شورای عالی معادن
نویسنده : دلاور نجفی حاجی پور - ساعت ۱۱:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٧/٦
 

    لایحه جدیدقانون معادن که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است اخیرا در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت . ماده 12 این لایحه به تشکیل شورایعالی معادن اختصاص دارد .در این ماده که اعضای شورای مذکور را معرفی می کند ، خبری از عضویت سازمان حفاظت محیط زیست دیده نمی شود ! خبرگزاری موج در این باره آورده است :

 

 نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به اینکه لایحه اصلاح قانون معادن در دستور کا رکمیسیون صنایع و معادن قرار داشت، گفت: ماده 12 لایحه اصلاح قانون معادن که در خصوص تشکیل شورای عالی معادن بود به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

به گزارش موج، سید شریف حسینی تصریح کرد: با تصویب ماده 12 لایحه اصلاح قانون معادن، از این پس شورای عالی معادن با 9 عضو تشکیل خواهد شد.
وی به اعضای این شورا اشاره کرد و گفت: وزیر صنایع یا معاون معدن وزیر، به عنوان رییس عضو شورای عالی معادن خواهد شد.
حسینی افزود: همچنین یک قاضی عالی رتبه، رییس سازمان زمین شناسی یا نماینده تام الاختیار این سازمان، یک متخصص امور معادن به معرفی شورای عالی نظام مهندسی، دو بهره بردار معدن با تجربه به معرفی بخش خصوصی، رییس سازمان جنگلداری یا نماینده تام الاختیار این سازمان و مدیر حقوقی یا مشاوره وزیر صنایع اعضای دیگر شورای عالی معادن خواهند بود.
وی در گفتگو با خانه ملت تاکید کرد: در شورای عالی معادن، نماینده مجلس به عنوان عضو شورا دیده نشده است
.

 


 
 
به بهانه ئ هفته دفاع مقدس
نویسنده : دلاور نجفی حاجی پور - ساعت ۱٠:٢٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٧/٤
 


 
 
چرا جائیکا از تالاب انزلی رفت ؟
نویسنده : دلاور نجفی حاجی پور - ساعت ٩:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٧/٤
 

   جائیکا یک موسسه ژاپنی است که در گذشته با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطالعات زیست محیطی تالاب انزلی را به انجام رسانده است . این همکاری تا سال 1387 ادامه داشت و در این سال با اعلام سازمان حفاظت محیط زیست این همکاری متوقف شد . سوالی که گاهی برای فعالان محیط زیست مطرح است و گاهی از ما هم می پرسند که چرا این همکاری متوقف شد و چه شد که این همکاری در سال جاری دوباره از سر گرفته شد ؟ نمی دانم آیا پاسخ شفاف به این پرسش کمکی به موضوع می کند یا نه ولی به دلایلی آن را ضروری می دانم . واقعیت آن است که اعلام عدم همکاری بنا به توصیه یک نهاد امنیتی مسول انجام شد ! و به همین دلیل هم شروع مجدد همکاری مرا متعجب کرد . چرا که هیچ تغییری در افراد و مجموعه جائیکا داده نشد و اگر  صحبت های آن مسول امنیتی درست باشد ، حضور این موسسه در کشور مخل امنیت ملی خواهد بود و جا دارد نهاد های امنیتی از جمله وزارت محترم اطلاعات موضوع را پیگیری نمایند .