آزاد راه آبی - خاکی از رشت تا ساری !!!

      چندی است که مسولان اجرائی و معمولا استانداران استان های شمالی کشور صحبت از جاده ای می کنند که در صورت اجرای آن خسارات وارده به محیط زیست کشور وارد یک فاز کاملا جدیدی هم از حیث کمیت و هم از لحاظ کیفیت خواهد شد . موضوع از این قرار است که بناست جاده ای از رشت ( و احتمالا آستارا ) تا ساری ( و یقینا گرگان ) در حاشیه دریای خزر و البته در دل آن احداث بشود . برای آنکه کسی متعرض آقایان نشود ، معمولا لطف کرده و یک قید فرمایشی با عنوان با ملاحظات زیست محیطی را نیز بیان می کنند ! این که با اجرای این پروژه چه بر سر سواحل خزر می آید ، از هم اکنون قابل پیش بینی است . ولی متاسفانه این خبر  و این تصمیم در هیاهوی مرگ ببر سیبریایی گم شد ! اصل خبر را از زبان مسولان بی وزیر  وزارت راه بخوانید :

 

به منظور کاهش ترافیک محور کناره دریای خزر انجام می شود
احداث آزاد راه دو طبقه آبی خاکی ساری - رشت

مدیرعامل شرکت ساخت وزارت راه و ترابری با اشاره به احداث آزادراه آبی خاکی ساری-رشت در راستای کاهش ترافیک محور کناره دریای خزر، نحوه استحصال اراضی برای ساخت این آزادراه و چگونگی احداث آن را تشریح کرد.
مسعود رهنما در گفت وگو با فارس در مورد آزادراه آبی-خاکی ساری- رشت، اظهار داشت: محور حاشیه دریای خزر به دلیل حجم ترافیک بالای کنونی و ساخت آزادراه قزوین - رشت و پس از آن افزایش تردد به دلیل شش بانده شدن جاده هراز، تکمیل آزادراه تهران - شمال و بهسازی محور چالوس، پاسخگوی تعداد بالای مسافران و خودروها نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در آینده قطعا با تکمیل محورهای مذکور حجم ورود خودروها به استان های گیلان و مازندران افزایش بسزایی خواهد یافت، تصریح کرد: در زمان پیک سفر نظیر ایام نوروز و تابستان، از منطقه رامسر تا ساری، پیک ترافیک وجود دارد.
رهنما ادامه داد: در برخی مناطق شهرستان های رامسر، نوشهر و نور، کوه و جنگل به دریا چسبیده است و امکان تعریض منطقه مسیر یا خرید اراضی برای ساخت آزادراه مذکور وجود ندارد بنابراین در این بخش مسیر از روش استحصال اراضی برای تعریض منطقه استفاده می کنیم یعنی با مکش ماسه های درون دریا و پمپاژ آن به درون ساحل، نزدیک به 300 متر به عرض زمین اضافه می کنیم که 100 متر آن به جاده و راه آهن اختصاص می یابد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل تصریح کرد: در سایر مقاطع مسیر از شهرستان نور تا ساری، مکانیزم ساخت آزادراه، به صورت دو طبقه است؛ همچنین در بخش های دیگر مسیر از رامسر تا رشت، با خرید اراضی پروژه ساخت آزادراه ادامه می یابد.
رهنما ادامه داد: این آزادراه آبی-خاکی پروژه ای ترکیبی شامل: دو طبقه کردن مسیر، استحصال اراضی، ساخت جاده روی پل و کنار دریا و زمین های زراعی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در مورد هزینه های احداث آزادراه آبی - خاکی رشت- ساری، گفت: در حال حاضر برای ما مشخص است که به طور متوسط ساخت هر کیلومتر این آزادراه چه میزان هزینه در بر دارد اما به دنبال آن هستیم که پروژه را به صورت قطعه قطعه اجرا کنیم، بدین ترتیب که مسیر آزادراه به قطعات مختلف تقسیم شده و توسط بخش های مختلف ساخته می شود.
رهنما تصریح کرد: احداث خطوط ریلی در کنار این آزادراه نیز جزو برنامه های شرکت ساخت و توسعه آزادراه ها است.
مدیرعامل شرکت ساخت خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم خط ریلی این آزادراه را از سمت رشت تا آستارا ادامه دهیم و از سمت ساری نیز به راه آهن مشهد - بجنورد-گرگان متصل کنیم.

 

/ 0 نظر / 22 بازدید